Wat is ECU Unlock?
Bij welke Mercedes moet ik de ECu unlocken?
Bij Mercedes-modellen met de OM654 1.95L dieselmotor, de OM656 3.0L zes-in-lijn diesel, de M139 2.0L AMG-benzinemotor en de M256 3.0L benzinemotor met elektrische ondersteuning moet de ECU worden unlocked. Deze motoren zijn uitgerust met beveiligde ECU’s van het type MD1CP001 of MG1CP002. Daarnaast is aanpassing van de CPC-module noodzakelijk wanneer het maximale vermogen, koppel of de snelheidsbegrenzing verhoogd moet worden.
Waarom Ecu unlock?
Het unlocken van de ECU (Engine Control Unit) bij Mercedes is essentieel voor iedereen die het volledige potentieel van het voertuig wil benutten. Veel moderne Mercedes-modellen, met name die uitgerust zijn met motoren zoals de OM654, OM656, M139 en M256, beschikken over extra beveiligde ECU’s van het type MD1CP001 of MG1CP002. Deze zijn vanuit de fabriek vergrendeld om wijzigingen aan de software te voorkomen en zo de verdeling van vermogensvarianten en emissienormen te beheersen.
Om deze motoren te kunnen tunen of softwarematig te optimaliseren, moet de ECU eerst worden vrijgegeven via een zogenaamde unlock. Dit proces vereist dat de ECU uit het voertuig wordt verwijderd en met gespecialiseerde apparatuur extern wordt benaderd om de fabrieksbeveiliging op gecontroleerde wijze te verwijderen. Afhankelijk van het motortype kan dit enkele dagen duren, waarbij het voertuig tijdelijk niet gebruikt kan worden. Na de unlock blijft de ECU permanent toegankelijk voor toekomstige aanpassingen.
Naast de ECU speelt ook de CPC-module (Central Powertrain Controller) een belangrijke rol. Deze bepaalt onder andere het maximaal toelaatbare vermogen, de trekkracht en snelheidsbegrenzingen. Standaard is de CPC zo afgesteld dat het volledige potentieel van de motor niet benut wordt. Bij tuning op hoger niveau – zoals Stage 2 of hoger – is het daarom noodzakelijk om ook de CPC-software aan te passen. Chip Performance biedt hiervoor op maat gemaakte oplossingen. Hierbij worden onder andere de koppelbegrenzers verwijderd, de snelheidsbegrenzer uitgeschakeld, en wordt de module volledig plug & play geleverd. Daarnaast worden functies zoals de aansturing van de uitlaatkleppen, 100% werking van de intercoolerpomp en sportkoeling van het koelsysteem geoptimaliseerd voor maximale prestaties en betrouwbaarheid.
Een correct uitgevoerde ECU-unlock is veilig, laat geen sporen achter in reguliere dealerdiagnose en maakt het mogelijk om het rijgedrag van het voertuig volledig af te stemmen op de wensen van de bestuurder. Let er wel op dat dealerupdates na de tuning de aangepaste software kunnen overschrijven.
Voor Mercedes-eigenaren die streven naar betere prestaties, meer rijplezier of een efficiëntere afstelling, is het unlocken van de ECU de eerste en noodzakelijke stap. Laat dit altijd uitvoeren door een ervaren specialist om de veiligheid en betrouwbaarheid van het voertuig te garanderen.
Houd rekening met het volgende:

Voor een Stage 1 tuning, waarbij alleen de ECU wordt ge-unlocked en herschreven, is uw auto meestal ongeveer één week niet inzetbaar. Tijdens deze periode wordt de ECU professioneel verwijderd, verzonden en weer teruggeplaatst. Kiest u voor een Stage 2 of hogere tuning, waarbij ook hardware-upgrades nodig zijn (zoals een aangepaste downpipe, intercooler of turbo), dan kan de stilstand iets langer duren. Alles wordt uiteraard vooraf duidelijk met u afgestemd.

Stage 2 tuning bouwt verder op de softwarematige aanpassingen van een stage 1 tune, maar voegt een aantal performance-onderdelen toe. Denk hierbij aan downpipes, intercoolers en inlaatsystemen zodat de motor gemakkelijker in- en uit kan ‘ademen’. In combinatie met Stage 2 software kan er meer uit het voertuig worden gehaald dan met Stage 1. Het hebben van een Stage 1 tune is niet noodzakelijk voor het plaatsen van Stage 2.
Het unlocken van de ECU is permanent, wat betekent dat u na deze stap volledige en blijvende toegang heeft tot de motormanagementsoftware. U hoeft dit proces dus niet opnieuw te doorlopen bij latere aanpassingen of extra optimalisaties. Dit bespaart tijd en kosten op de lange termijn en biedt flexibiliteit voor toekomstige tuning.


Na het tunen van de ECU is het belangrijk dat de auto geen software-updates meer ontvangt via de Mercedes-dealer. Dergelijke updates verwijderen in alle gevallen de aangepaste software en zetten de ECU terug naar fabrieksinstellingen. Hoewel diagnose nog mogelijk blijft, is het essentieel om softwarematig onderhoud voortaan altijd via de tuner te laten uitvoeren.
Chip Performance optimaliseert de CPC-module (Central Powertrain Controller) van Mercedes-voertuigen om fabrieksbeperkingen op vermogen en koppel op te heffen. Deze aanpassing is essentieel bij zwaardere tunings, zoals Stage 2 of hoger, waarbij de standaardinstellingen de prestaties beperken. Met aangepaste CPC-software kan het volledige potentieel van de motor en aandrijflijn veilig worden benut.

Wat is mogelijk na een CPC-Module Unlock?
-
Verwijderen van koppelbegrenzers:
De CPC-module bevat beperkingen die het maximale motorkoppel reduceren in lagere versnellingen of bij specifieke omstandigheden. Door deze limieten softwarematig te verwijderen, krijgt de motor volledige koppelvrijgave, wat resulteert in meer trekkracht, snellere acceleraties en een directer rijgedrag. -
Verwijderen van de snelheidsbegrenzer:
Veel Mercedes-modellen zijn standaard elektronisch begrensd op 210 of 250 km/h. Voor circuitgebruik of rijden op de Duitse Autobahn kan deze limiet veilig worden opgeheven, mits de rest van het voertuig hier technisch op afgestemd is (zoals banden, remmen en koeling). -
Volledige controle over uitlaatkleppen:
In plaats van fabrieksmatige aansturing via rijmodi of toerental, kunnen de uitlaatkleppen handmatig of volledig vrij worden aangestuurd. Dit verhoogt de sportieve rijbeleving en optimaliseert de uitlaatgasstroming bij hogere belasting. -
100% aansturing van de intercoolerpomp:
De standaard regeling van de intercoolerpomp is reactief en schakelt pas volledig in bij bepaalde temperaturen. Door deze altijd op volle capaciteit te laten draaien bij belasting, blijven inlaatlucht- en motortemperaturen lager, wat bijdraagt aan duurzame vermogensafgifte en betere prestaties onder zware omstandigheden. -
Activering van sportkoeling:
De koelfans, waterpompen en andere thermische componenten werken in een agressiever schema, vergelijkbaar met dat van AMG Performance-modellen. Dit zorgt voor een stabielere bedrijfstemperatuur, vooral bij intensief gebruik of warmere klimaten. -
Volledig ‘plug & play’:
De aangepaste CPC-module wordt gebruiksklaar geleverd en is eenvoudig te installeren zonder aanpassingen aan bedrading of voertuigconfiguratie. Dit betekent minimale stilstand en maximale betrouwbaarheid.
Vragen over het unlocken van uw Mercedes ECU?
Meer informatie?
Twijfelt u of uw Mercedes in aanmerking komt voor een ECU-unlock of tuning? Neem gerust contact met ons op – wij denken graag met u mee. Aan de hand van het model, bouwjaar, motortype en uw wensen leggen wij duidelijk uit wat er technisch mogelijk is, wat het verwachte resultaat zal zijn en welke stappen daarvoor nodig zijn.
Wij zorgen altijd voor een transparante en veilige werkwijze. U ontvangt vooraf een heldere planning en duidelijke uitleg over het proces, zodat u precies weet waar u aan toe bent. Of u nu kiest voor een subtiele Stage 1-optimalisatie of juist maximale prestaties met aangepaste CPC-instellingen en volledige softwareaanpassing: uw Mercedes is bij ons in professionele handen.
Daarnaast houden wij rekening met factoren zoals fabrieksupdates, garantiebehoud en de compatibiliteit met originele dealerdiagnose. Het project wordt afgestemd op uw rijstijl, gebruiksdoel en voorkeuren, zodat u het maximale uit uw Mercedes haalt – zonder concessies op betrouwbaarheid of comfort.
Wat zijn de kosten?
Product | Toepassing | Prijs incl. btw |
---|---|---|
CPC (hardware) | Vanaf bouwjaar 2018 | €1950,-* |
ECU Unlock OM654 | 2.0 viercilinder diesel | €549,-* |
ECU Unlock OM656 | 3.0 zes-in-lijn diesel | €699,-* |
ECU Unlock M139 | 2.0 AMG turbo benzine | €699,-* |
ECU Unlock M256 | 3.0 zes-in-lijn benzine | €849,-* |
*Let op! Deze kosten zijn exclusief voor het unlocken. De softwarematige aanpassingen zijn niet in deze kosten meegenomen!
Welke motor ligt in welke Mercedes? Check het hier!
OM654 - 1.95L Viercilinder Dieselmotor (ECU: MD1CP001 / MRD1/MRD1NFZ)
Modelserie | Modelvariant(en) | Bouwjaren |
---|---|---|
A-Klasse (W177) | A 180d, A 200d, A 220d | 2018–heden |
B-Klasse (W247) | B 200d, B 220d | 2018–heden |
CLA (C118/X118) | CLA 200d, CLA 220d | 2018–heden |
C-Klasse (W205/W206) | C 220d, C 300d | 2018–heden |
E-Klasse (W213/W214) | E 220d, E 300d | 2018–heden |
GLA (H247) | GLA 200d, GLA 220d | 2019–heden |
GLB (X247) | GLB 200d, GLB 220d | 2019–heden |
GLC (X253/X254) | GLC 220d, GLC 300d | 2018–heden |
CLS (C257) | CLS 220d, CLS 300d | 2018–heden |
Vito (W447) | Vito 116 CDI, Vito 119 CDI, Vito 124 CDI | 2020–heden |
Sprinter (W907/W910) | 215 CDI, 315 CDI, 415 CDI, 515 CDI, 217 CDI, 317 CDI, 417 CDI, 517 CDI, 219 CDI, 319 CDI, 419 CDI, 519 CDI | 2021–heden |
OM656 - 3.0L Zescilinder Dieselmotor (ECU: MD1CP001 / MRD1)
Modelserie | Modelvariant(en) | Bouwjaren |
---|---|---|
S-Klasse (W222/W223) | S 350d, S 400d | 2017–heden |
E-Klasse (W213/W214) | E 400d | 2018–heden |
GLE (V167) | GLE 350d, GLE 400d | 2018–heden |
GLS (X167) | GLS 350d, GLS 400d | 2019–heden |
G-Klasse (W463) | G 350d, G 400d | 2018–heden |
M139 - 2.0L Viercilinder Benzinemotor (ECU: MG1CP002)
Modelserie | Modelvariant(en) | Bouwjaren |
---|---|---|
A-Klasse (W177) | A 35 AMG, A 45 AMG | 2019–heden |
CLA (C118/X118) | CLA 35 AMG, CLA 45 AMG | 2019–heden |
GLA (H247) | GLA 35 AMG, GLA 45 AMG | 2020–heden |
GLB (X247) | GLB 35 AMG, GLB 45 AMG | 2020–heden |
M256 - 3.0 Zescilinder Benzinemotor (mild hybrid, ECU: MG1CP002)
Modelserie | Modelvariant(en) | Bouwjaren |
---|---|---|
S-Klasse (W222/W223) | S 450, S 500 | 2017–heden |
E-Klasse (W213/W214) | E 450, E 53 AMG | 2018–heden |
CLS (C257) | CLS 450, CLS 53 AMG | 2018–heden |
GLE (V167) | GLE 450, GLE 53 AMG | 2019–heden |
GLS (X167) | GLS 450, GLS 53 AMG | 2019–heden |
AMG GT 4-Door (X290) | GT 43, GT 53 | 2019–heden |