WALNUT BLASTING – Inlaat-traject stralen

Ook voor Walnut blasting bent u bij Chip Performance aan het juiste adres.

Direct ingespoten benzine- en dieselmotoren hebben veel last van vervuiling door kool-/carbon-afzetting in de inlaatkanalen en op de kleppen.

De injectoren spuiten namelijk niet in vóór de kleppen, zoals indirect ingespoten motoren, maar direct in de cilinder. De oliedampen die worden meegevoerd door de carter-ventilatie slaan neer tegen de wanden van het inlaat traject. Deze (olie)aanslag resulteert in kool-/carbon-afzetting en hierdoor ontstaat er een vernauwing. Dit kan tot gevolg hebben:

  • Verminderd motorvermogen
  • Onregelmatig draaien van de motor bij een lichte motorbelasting
  • Diverse motor/lambda storingen
  • Slecht/onregelmatig stationair draaien
  • Zwarte rook uit de uitlaat
  • Verhoogd brandstofverbruik

Automerken waarbij  kool-/carbon-afzetting een veelvoorkomend probleem is, zijn  Volkswagen, Audi en Seat (T)FSI / TSI motoren, THP motoren (Peugeot, Citroën, MINI) en BMW N-motoren na 2008 (oa. N43, N54, N55). Chip Performance biedt hier de juiste oplossing voor.

Oplossing: Walnutblasting!

De enige juiste oplossing om de kool-/carbon-afzetting te verwijderen, is om het inlaattraject te stralen met walnoot granulaat, oftewel Walnutblasting.

Chip Performance beschikt over speciale apparatuur (Walnut Blaster) waardoor de inlaatkanalen volledig gestraald en schoongemaakt worden. Bij het reinigingsproces word het inlaatspruitstuk altijd verwijderd evenals de carter-ventilatie* en de injectoren*.

Om granulaatdeeltjes in de cilinder te voorkomen tijdens het stralen van de inlaat, zorgen wij ervoor dat de inlaatkleppen per cilinder altijd volledig dicht staan. De overige inlaten worden afgeplakt zodat er geen vuil, granulaat of stof in de cilinder kan vallen.

Wij monteren ten alle tijden nieuwe pakkingen, seals en olieringen. Tevens controleren wij de carter-ventilatie* op de juiste werking, wordt de nokkenasopvolger* gecheckt en raden wij bij TFSI motoren aan om een Forge PCV delete kit te monteren. Met als resultaat dat  er minder vervuiling optreedt.

Doordat er vaak ook veel koolafzetting  op de injectoren zit, adviseren wij om ook de injectoren Ultrasoon te reinigen en eventueel te vervangen. Ook dit voeren wij zelf uit.

Daarnaast zien wij steeds meer direct ingespoten diesels met dicht gekoolde inlaattrajecten waardoor de zogenaamde swirl-flaps niet meer werken. Deze swirl-flaps, vlinderkleppen in het inlaat-traject,  komen dan vast te zitten waardoor er motorproblemen ontstaan zoals inhouden, roken en een hoger brandstofverbruik.

Bij VAG & BMW motoren kunt u ervoor kiezen om de Swirl-flaps te laten verwijderen*. Dit resulteert in een betere doorstroming van de lucht, soepeler rijden en meer vermogen. Meer informatie hierover is op aanvraag.

*Niet in alle gevallen. Dit is per type verschillend.

Wij maken van alle werkzaamheden foto’s zodat u altijd kunt zien wat het resultaat is.

Prijzen voor het volledig reinigen van uw inlaat vanaf €399,- incl. BTW

 

Koolaanslag
In deze afbeelding kunt u goed zien hoeveel aanslag er op de kleppen zit.
na walnut blasting
Na het reinigings-proces zien de kleppen er weer zo goed als nieuw uit.

 

Demontage inlaatspruitstuk TFSI walnut blasting
Demontage inlaatspruitstuk
Koolafzetting/carbon build up inlaatpoort
Koolafzetting inlaatkanaal
Kleppen na walnut blasting
Inlaatkanaal na Walnut blasting
Injectoren voor reiniging
Injectoren voor reiniging
ultrasoon reinigen injectoren/verstuivers
Ultrasoon reinigen
gereinigde injectoren
Injectoren na reiniging

 

Contactgegevens: