Het Roetfilter / DPF

Een aantal agrarische machines zijn tegenwoordig uitgerust met een roetfilter (DPF). Het doel hiervan is om de uitlaatgassen door te laten en de roetdeeltjes op te vangen. Dit is natuurlijk goed voor het milieu, maar geeft ook zeker nadelen aan de motor.

De roetdeeltjes worden tijdelijk opgeslagen in het roetfilter (DPF). Om de aantal uren gebeurt er een regeneratieproces omdat het filter verzadigd is. Dit wordt gemeten door de druksensor in het roetfilter (DPF). Tijdens dit proces worden de roetdeeltjes bij hoge temperatuur verbrand. Om dit te bereiken dient er een aanzienlijke hoeveelheid diesel in het roetfilter (DPF) gespoten te worden. Regeneratie is dus de vernietiging van gestockeerde roetdeeltjes bij een extreem hoge temperatuur. Een nadeel hiervan is dat dit een negatieve invloed heeft op het brandstofverbruik. Doorgaans vindt een regeneratie automatisch plaats tijdens werkzaamheden.

Problemen bij Roetfilters:

  • Wanneer de motor bijna niet op bedrijfstemperatuur komt, is de verbranding niet optimaal en wordt de uitstoot van de roetdeeltjes groter. Hierdoor zal het roetfilter sneller en eerder verzadigd raken.

  • Doordat de motor niet op bedrijfstemperatuur komt, zal het roetfilter een te lage temperatuur bereiken om het regeneratieproces te kunnen opstarten. Het gevolg is dat het roetfilter verstopt raakt. Hierdoor zal het motorvermogen afnemen, de computer een foutmelding geven. De dealer kan met een geforceerde regeneratie de roetfilter leegmaken. Bij herhaling of laattijdig ingrijpen kan dit leiden tot beschadiging van het roetfilter. De  levensduur van het roetfilter wordt hierdoor verkort.

  • Het brandstofverbruik stijgt drastisch, omdat het regeneratieproces vrij veel brandstof kost.

Conclusie:
De onderhoudskosten stijgen en de levensduur van het roetfilter wordt ernstig verkort. Mede het brandstofverbruik zal vrij fors zijn.

roetfilter

Wat kan Chip Performance voor u betekenen?

In de praktijk blijkt dat er toch vrij veel problemen ontstaan met het roetfilter. De kosten kunnen oplopen tot een paar duizend euro voor het compleet vervangen van een roetfilter. Wij bieden de oplossing om het roetfilter uit te programmeren. U moet er zelf voor zorgen dat het roetfilter leeg gemaakt wordt of dat er een vervangingspijp wordt gemonteerd. Dit kunt u laten doen bij uw garage of dealer. Als dit niet mogelijk is, kunnen wij dit voor u verzorgen. Wij programmeren het roetfilter uit de software evenals het regeneratieproces.

De kosten om een roetfilter sofwarematig uit te programmeren zijn, afhankelijk van het merk en type machine.

Voordelen:

  • Geen onderhoudskosten meer aan het roetfilter
  • Meer koppel in lage toeren omdat er geen tegendruk meer is
  • Lager brandstofverbruik tot wel 10%!!
Roetfilter aanpassen kan oa voor de volgende machines;

 

  • John deere R & M serie met Phoenix L21 ECU ( Tier 4A )
  • John Deere R Serie met L33 ECU is in test fase
  • New Holland T5 met Bosch EDC17C49 ECU
  • Doosan uitgevoerd met roetfilter / Dpf met EDC17CV41 ECU